Communicatie: Tot de kern komen

blog JKZoals een ui is opgebouwd uit vele lagen, zo zijn ook organisaties en mensen opgebouwd uit lagen. Er is een zichtbare buitenkant, daaronder liggen veel lagen verborgen en in het midden zit de kern.

Kernwaarden van een organisatie

Tot die kern komen: dat vind ik misschien wel het mooiste van het werken als communicatieadviseur. Want hoe groot of klein de vraag van een opdrachtgever ook is, of het nu gaat om een communicatieplan of een persbericht, het is altijd belangrijk gevoel te hebben bij de kern en de kernwaarden van de betreffende organisatie. Waar draait die organisatie om? Gelukkig ben ik nieuwsgierig genoeg om dat naar boven te krijgen. Vragen die horen bij het pellen van die figuurlijke ui zijn:

  • Wat zijn de missie en visie?
  • Wat zijn de drijfveren?
  • Wie zijn de mensen achter de organisatie?
  • Wat maakt de organisatie?

 

Wat past bij de opdrachtgever?

Als het beeld eenmaal is gevormd is het makkelijk een gevoel te krijgen bij de opdrachtgever. Dat maakt het mogelijk te weten wat bij de opdrachtgever past – qua aanpak, toon, uitstraling, et cetera – en wat niet. Ik vind het bijzonder dat het ‘op  afstand’ mogelijk is dichtbij een organisatie te staan en van waarde te zijn.

Laag voor laag tot de kern komen

Naast mijn werk als communicatieadviseur voor Point Made ben ik ook zelf ondernemer. Als life coach begeleid ik mensen die meer uit zichzelf en uit het leven willen halen. Een gekke combinatie? Voor mij is het heel logisch, want ook als life coach probeer ik uien te pellen en tot de essentie te komen. Onderzoeken, vragen stellen en al pellend laag voor laag dichterbij de kern komen, daar houd ik van. Maar geef me geen echte uien te pellen, want daar krijg ik toch echt tranen van in mijn ogen.

Wil je dat ik een keer bij jou uien kom pellen om tot de kern van jouw organisatie, afdeling of team te komen? Ik drink graag een keer een kop koffie met je om kennis te maken!

Geschreven door: Jojanneke Koedam

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter bij Anoniem Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *