Opzetten communicatie of
een communicatie check
Voor het MKB en kleine zelfstandigen: opzetten communicatie
Ook kleinere organisaties hebben er voordeel van te investeren in communicatie. Het doel is meestal: zichtbaarder worden. Maar hoe doe je dat? Waar begin je?
Wie is je doelgroep? En hoe bereik je die? Welke sociale media gebruik je? En wanneer? Met deze en meer vragen ga ik voor je aan de slag.
Je neemt een pakket af bij mij van 5 of 10 uur communicatieadvies en -uitvoering (vanaf 425,- ex btw).
Ik begeleid je binnen die 5 of 10 uur naar een complete communicatieaanpak waarmee jij zelf aan de slag kan op basis van jouw behoefte. Ik geef de voorzet,
jij hoeft alleen nog maar de bal in het doel te schieten. Het eerste verkennend gesprek is op mijn kosten en valt buiten het pakket.
In overleg bepaal jij hoe de uren worden ingezet en wat je na mijn inzet bereikt wil hebben. Een voorbeeld van hoe dit eruit kan zien, vind je hieronder.
- Een intakegesprek (op mijn kosten)
- Aanvullend een brainstormsessie om verwachtingen en prestaties af te spreken
- Een communicatieaanpak op maat met een heldere visie waarin duidelijk is wat je van communicatie mag verwachten
- Een overzicht van de voor jouw bedrijf best in te zetten communicatiemiddelen (bijvoorbeeld social media)
- Een presentatie met daarin de boodschap en de manier waarop die naar verschillende doelgroepen vertaald kan worden.
- Een stappenplan met ‘tips en tricks’
Voor grotere organisaties: de communicatie check
Soms wordt gaandeweg duidelijk dat er iets aan de manier waarop communicatie wordt aangepakt binnen een organisatie moet veranderen. Maar wat?
Wat gaat al goed en wat kan beter of anders? Hoe pak je dat aan? En hoe krijg je iedereen mee? Hier begeleid ik je graag in.
Voor meerdere organisaties heb ik dit met succes aangepakt. Het resultaat? Iedereen weet wat de plek is van communicatie binnen de organisatie,
wie waarvoor verantwoordelijk is (rollen) en hoe communicatie wordt ingezet (plan van aanpak). Dit vraagt per organisatie om maatwerk.
Dus ben je geïnteresseerd in een offerte, neem dan contact met mij op en dan kijken we samen of en wat ik voor jouw organisatie kan betekenen.
Hieronder volgt een voorbeeld van wat je van een communicatie check kan verwachten. “Kan” omdat het er per organisatie anders uit kan zien.
- Een brainstormsessie met als hoofdvraag: Past jouw communicatiestrategie nog bij jouw organisatie?
- Een doordachte communicatiestrategie aangepast aan organisatie ambities en doelen
- Een stakeholdersanalyse
- Een overzichtelijke communicatieaanpak met een duidelijke visie om jouw doelgroep beter te bereiken
- Een overzicht van voor jou organisatie inzetbare communicatiekanalen
- Een overzicht van de best in te zetten communicatiemiddelen (bijvoorbeeld social media)
- Een actieplan met daarin overzichtelijk de volgende stappen, zodat jouw organisatie meteen aan de slag kan
- Een eindpresentatie met uitleg over de aanpassingen die ik adviseer
- Coaching en begeleiding van de betrokken medewerkers om het advies om te zetten in actie