Een sterk verhaal met storytelling

Van nature communiceren mensen door verhalen te vertellen. Lang geleden deden we dat al rondom een kampvuur en het digitale tijdperk waarin we nu leven heeft daar niks aan veranderd. Ook voor bedrijven is storytelling een krachtige en effectieve manier om informatie tot leven te laten komen en mensen mee te nemen in een merkbeleving. Weg met droge informatie! Storytelling stelt mensen in staat een gevoel te krijgen bij de boodschap en zich verbonden te voelen met een merk of organisatie.

Inspirerend voorbeeld van storytelling

Er zijn veel goede en inspirerende voorbeelden van storytelling. Een van mijn favorieten is een filmpje van Johnnie Walker: ‘The Man Who Walked Around The World’. Een wat ouder, maar tijdloos filmpje dat op briljante wijze Johnnie Walker tot leven brengt. Kijk maar:

Waarom is dit zo’n uitstekend voorbeeld van storytelling? Omdat het filmpje:

  • de kijker chronologisch meeneemt in het verhaal van Johnnie Walker
  • vol feitjes zit over het merk
  • vertelt waarom het merk onderscheidend is
  • een vermakelijke biografie is van de oprichter en zijn familie
  • over een waar avontuur vertelt, met uitdagingen en slimme uitvindingen
  • zich verbindt aan een groter, historisch verhaal
  • de slogan Keep Walking tot leven brengt

 

Ook het recent geposte filmpje over Emma Walker die naar New York reist om een nieuw label te presenteren is een mooi voorbeeld van storytelling. Ik drink niet eens whisky, maar krijg na het zien van het filmpje het idee dat ik iets heel bijzonders mis!

Hoe kom je tot een sterk verhaal?

De totstandkoming van een sterk verhaal begint altijd bij de inhoud en bij de kern van je bedrijf. Vragen die je daarbij helpen zijn bijvoorbeeld:

  • Waar sta ik voor en waarom?
  • Met welke ambitie en drijfveren is mijn bedrijf opgericht?
  • Wat heb ik moeten overwinnen en hoe heb ik dat gedaan?
  • Kan ik me verbinden aan een grotere doelstelling/ een groter verhaal?
  • Wat onderscheidt mijn bedrijf?
  • Welke persoonlijke verhalen horen thuis in het bedrijfsverhaal?

 

Best lastige vragen, I know 😉 Kom je er niet uit? Wij sparren graag met je mee om tot jouw eigen, sterke verhaal te komen.

Geschreven door: Jojanneke Koedam

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *