Tips voor een goed interview (deel II)

blogJKHoe haal je het meest uit een interview? Eerder schreef ik het blog ‘Tips voor een goed interview | deel I’, met tips die ook goed bruikbaar zijn voor bijvoorbeeld sollicitatie- of andere gesprekken. In dit tweede deel ga ik met name in op diverse gesprekstechnieken die ervoor zorgen dat jij tevreden kunt zijn met de output.

Luisteren

Goed kunnen luisteren is heel belangrijk. Wat vertelt de geïnterviewde nou eigenlijk precies? Klopt de boodschap met de non-verbale communicatie? Heb je het gevoel dat er iets niet gezegd wordt? Je zou kunnen zeggen dat luisteren verder gaat dan alleen goed horen; het gaat om luisteren met meerdere zintuigen.

Stel open vragen

Open vragen bieden de geïnterviewde ruimte en geven interessantere antwoorden dan gesloten vragen. Als ik je vraag: “Vind je je werk leuk?”, krijg ik vast een korter en voorspelbaarder antwoord dan wanneer ik vraag: “Wat vind je van je werk?”. Toch kunnen ook gesloten vragen handig zijn om in te zetten. Als degene die je interviewt lang van stof is bijvoorbeeld, of natuurlijk als je duidelijk een ja of nee wilt horen op een bepaalde vraag.

Samenvatten

Het samenvatten van wat is verteld kan handig zijn als je wilt verifiëren of je het antwoord goed begrepen hebt of als je een rustmoment en/of structuur wilt creëren in het gesprek. In een samenvatting geef je de essentie van de boodschap weer. Het helpt daarbij om niet alleen de letterlijke woorden te gebruiken maar ook de non-verbale communicatie (toon, blik, lichaamshouding) te betrekken.

Rode draad

Het is heerlijk als iemand vol enthousiasme vertelt. Het is echter aan jou de taak de rode draad van het interview in je achterhoofd te houden en waar nodig bij te sturen. Hiermee voorkom je dat het gesprek alle kanten op gaat, zonder duidelijke richting.

***
Voel je vrij aan te vullen met jouw tips! Besteed je het interviewen liever uit? We komen graag met je in contact.

Geschreven voor: Jojanneke Koedam

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *