Waarom niet communiceren funest is voor je reputatie

blog niet communicerenSoms zijn er van die situaties waarin je verwacht dat er iets gecommuniceerd wordt. Omdat de trein middenin de weilanden stilstaat bijvoorbeeld, omdat de actualiteit roept om een reactie van de overheid of omdat er geruchten gaan over een reorganisatie bij je werkgever. En toch gebeurt het regelmatig: radiostilte. Het is misschien wel de meest funeste vorm van communiceren.

Niet communiceren is ook communiceren

Want ook niet communiceren is een vorm van communiceren. Op het moment dat er van een persoon of organisatie verwacht wordt dat er iets gecommuniceerd wordt en dat blijft uit, gaan mensen het zelf invullen. Zonder dat actief een boodschap wordt verzonden maken mensen een verhaal op basis van bijvoorbeeld:

• Hun waardering tot nu toe van de betreffende persoon of organisatie
• Geruchten
• Doemscenario’s (people looove drama)

Negatieve beeldvorming

Je begrijpt het al: geen positieve voeding voor de beeldvorming. Er ontstaat dan ook eerder een negatief dan een neutraal of positief beeld. Het feit dat er niks gecommuniceerd wordt terwijl mensen dat wel verwachten versterkt het alleen maar, want radiostilte wordt snel aangezien voor onverschilligheid of zelfs arrogantie. En zo ontwikkelt zich een negatief verhaal in de hoofden van mensen:

• Zie je wel, het is ook altijd wat met het openbaar vervoer
• De overheid is niet te vertrouwen
• Mijn manager geeft niks om mijn toekomst

Invloed op je reputatie

Voor je reputatie kan dit funest zijn. Een reputatie komt te voet en gaat te paard, luidt het gezegde dan ook. Door wel actief te communiceren kan je invloed uitoefenen op de beeldvorming en geef je aan dat je begrijpt dat mensen iets van je verwachten; namelijk informatie. Ook op momenten dat er geen inhoudelijke informatie beschikbaar is, is er altijd iets te vertellen. Bijvoorbeeld over het proces (wanneer er wel informatie openbaar gemaakt wordt) en over emoties die leven (begrip en medeleven tonen).

Worstel je met je communicatieboodschap? Bij Point Made denken we graag met je mee.

Geschreven door: Jojanneke Koedam

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *