How to: Bereik en sympathie voor je merk met sterke inhakers

Sommige merken zijn er ijzersterk in: op een grappige, scherpe manier inhaken op actualiteiten als de Olympische Spelen, een hittegolf, de hoop op een Elfstedentocht of trends als Pokémon Go. Humor en gevatheid leveren veel sympathie op en worden sneller gedeeld of geliked, daarom loont het zeker de moeite je te verdiepen in mogelijke inhakers voor jouw merk. Hoe je dat aanpakt, lees je in deze blog.

Inhaken op het goede moment over het goede onderwerp

Een inhaker die werkt, is een inhaker op het goede moment over precies het goede onderwerp. Het resultaat: betrokkenheid van mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in het betreffende onderwerp. Betrokkenheid waar je wat aan hebt dus! Onderstaande inhaker van het WNF is een sterk voorbeeld van humoristisch aanhaken op het gesprek van de dag, op een manier die past bij het merk.

How to: Bereik en sympathie voor je merk met sterke inhakers

 

 

 

 

 

 

 

Inhaken waarop?

Waar kan je zoal op inhaken? Bijvoorbeeld op:

  • Nieuws
  • Trends
  • Feestdagen
  • Evenementen
  • Alledaagse onderwerpen zoals het weer, de maandag, het weekend. Eigenlijk alles waar het praatje bij de koffieautomaat over gaat 😉

Relevantie en betrokkenheid

Niet elk onderwerp past bij jouw producten en/of diensten. Probeer vooral niet krampachtig op iets in te haken wat niet bij je past, dat wordt snel als vergezocht ervaren, met afhakers als resultaat.

Contentkalender

Voor je het weet ben je alweer ingehaald door de actualiteit en is jouw inhaker mosterd na de maaltijd. Het is nodig vooruit te denken en plannen en een contentkalender helpt je daarbij. In zo’n kalender kan je alle komende momenten opnemen die voor jou relevant kunnen zijn. Pixelfarm helpt je op weg met deze handige inhaakkalender.

Onverwachte actualiteiten plannen

Natuurlijk kan je niet alles inplannen, want er gebeurt genoeg onverwacht. Daarom is het een goed idee vooruit te denken. Stel er is volgende week een hittegolf of storm? Kan je daar nu al iets voor bedenken? Zijn er andere aanleidingen die zich niet laten plannen maar die wel relevant zijn? Ga er al mee aan de slag en bedenk vast wat inhakers. In de contentkalender zet je deze onderwerpen vervolgens in een apart tabblad, zodat je eenvoudig en snel kunt inhaken op actualiteiten.

Inspirerende inhakers

Omdat het je zomaar kan inspireren tot jouw eigen creatieve ideeën, tot slot nog wat voorbeelden van leuke inhakers op de Olympische Spelen: http://debestesocialmedia.nl/16-prijswinnende-inhakers-op-de-olympische-spelen/.

Heb je zelf een leuke inhaker bedacht? Deel hem dan vooral in de comments hieronder!

Geschreven door: Jojanneke Koedam

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *