Vormgeving: Versterk jouw marketingcommunicatie met visuele content

blog RB‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Naast het neerzetten van een goed verhaal wordt het gebruik van visuele content in marketingcommunicatie steeds belangrijker. Maar waarom is dat eigenlijk zo? En waar moet je op letten bij het kiezen van visuele content?

Waarom zou je visuele content inzetten?

Uit onderzoek blijkt dat onze ogen een beeld 60.000 keer sneller verwerken dan tekst. Daarnaast zijn de meeste mensen visueel ingesteld. Beeldmateriaal spreekt dus tot onze ‘verbeelding’. We krijgen een voorstelling van de boodschap waardoor onze hersenen het beter en langer onthouden. Ook is een beeld ten opzichte van tekst makkelijker in je herinnering terug te halen.

Goede visuele content versterkt niet alleen je boodschap. Het kan ook de online vindbaarheid en zichtbaarheid van je organisatie vergroten, want zoekmachines waarderen het gebruik van beeldmateriaal. Daarnaast wordt visuele content vaker gedeeld.

Welke soorten visuele content kan je inzetten?

Er zijn verschillende kanalen om jouw boodschap duidelijk te maken: beeld, video, infographics en presentaties. Platformen als Pinterest, Instagram, Tumblr, Facebook, Snapchat, YouTube en Vine zijn speciaal ingericht op visuele content.

Waar moet je op letten?

Do’s

Bij het uitkiezen van visuele content is het belangrijk in gedachten te houden wat je boodschap is en wie je wilt aanspreken. Kies de vorm die het beste aansluit op de wensen, de achtergrond en de beleving van je doelgroep.

Don’ts

Decoratieve plaatjes hebben een negatief effect op het onthouden van een boodschap omdat ze afleiden van het materiaal. Kies dus visuele content die ondersteunend werkt en iets toevoegt aan je boodschap. Beelden horen geen vervanging maar altijd een ondersteuning te zijn voor hetgeen je wilt overbrengen.

Bekijk hier waarom infographics zo succesvol zijn. Wil je graag hulp in het overbrengen van jouw booschap? Mail me dan: rbenink@pointmade.nl

Geschreven door: Roxanna Benink

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *