Heeft een startende ondernemer communicatieadvies nodig?

blog-sz-heeft-een-startende-ondernemer-communicatieadvies-nodigHet antwoord ligt voor mij voor de hand en is een volmondig ‘Ja’. Maar voor de meeste mensen, is niet duidelijk waarom dat nodig is. Aan mij, als communicatieadviseur de uitdaging om je het nut van het investeren in een communicatieadviseur te laten zien.

Richting en helderheid

Een communicatieadvies verplicht jou als ondernemer goed na te denken over je meerwaarde en de adviseur helpt je dit te vertalen naar jouw ‘boodschap’. Concreet: in simpele taal wat jouw doel is en wat je bestaansrecht is. Handig toch? Ook dwingt het je na te denken over wat je niet wil. In een wereld vol met keuzes, ook niet verkeerd.

Wie ga je benaderen

De adviseur helpt je uit te zoeken welke ‘doelgroepen’ mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product en dienst. En hoe je deze mensen kunt benaderen. Een jongere voelt zich niet aangesproken met formele teksten, dus spreek je hem of haar aan in zijn eigen taal! Makkelijk? Tja het wordt al een stuk lastiger wanneer je jouw boodschap moet vertalen naar meerdere doelgroepen. En ja hoor, daar komt die communicatieadviseur weer om de hoek kijken.

Het bos door de communicatiebomen zien

Ondernemen is vaak chaos en drukte. Je rent de benen uit je lijf en hebt amper tijd om na te denken. Laat staan om na te denken over welke kanalen je wanneer moet inzetten om jouw doelgroep met jouw aanbod te bereiken. Een adviseur betrekken vanaf het begin, neemt je werk uit handen en biedt rust en structuur. Hij kan je helpen met een planning voor al je communicatie, zodat je je alleen maar hoeft te doen. Van je social media tot en met het benaderen van de pers; een goed doordachte planning biedt rust. Zeker voor de starter die wel andere zaken aan zijn hoofd heeft, erg prettig!

Professionele uitstraling is onmisbaar

De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat zij ook goed kunnen ‘communiceren’. En dit kan best kloppen, maar je moet weten wanneer dit niet zo is. Ik kan best een leuk jurkje in elkaar zetten, maar wanneer er aan me gevraagd wordt: ‘zelf gemaakt’? weet ik ook hoe laat het is. Hoe professioneler je vanaf het begin communiceert, hoe serieuzer je genomen wordt. En dat is iets wat iedere startende ondernemer wil. Investeer in een adviseur en dat eerste moment waarop jouw opdrachtgevers, klanten of cliënten met jou in aanraking komen, klopt helemaal. Zeg nou zelf, van een ‘net-niet-professionele-site met spelfouten word jij toch ook niet vrolijk? Tip: vraag aan goede vrienden, van wie je ook kritiek kunt verdragen of jij inderdaad zo goed bent in communicatie als dat je denkt. Het antwoord kan je verbazen, ook positief.

Ben je overtuigd? Bij Point Made heb je de beschikking over een senior en een medior communicatieadviseur. Wat houdt je nog tegen? Volg ons via twitter en facebook en wordt als eerste op de hoogte gehouden van onze nieuwe aanpak met pakketten. Speciaal voor startende ondernemers en het MKB met een duidelijke prijs/prestatie afspraak.

 

Geschreven door: Susy van der Zwan

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *