Tips voor een goed interview (deel I)

blogJKTijdens mijn opleiding moest ik voor het vak Interviewtechnieken een interview afnemen. Ik ging op pad met mijn vragen en dictafoon (zo’n ouderwetse met cassettebandjes). Ik vond het interview zo spannend dat ik nauwelijks luisterde en vooral bezig was met de volgende vraag én met de cassettebandjes die op tijd gewisseld moesten worden. Wat een verschil met nu! Voor een van onze opdrachtgevers neem ik regelmatig interviews af; zonder zenuwen, zonder cassettebandjes en vooral met een goede voorbereiding. Ik deel graag een aantal tips met je, die uiteraard handig zijn voor interviews maar ook voor andere vraaggesprekken.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is een open deur, maar de voorbereiding is erg belangrijk. Het maakt dat je gerichter en diepgaandere vragen kunt stellen. Bovendien is het prettig voor de persoon die je interviewt om te merken dat je je voorbereid hebt. Dus lees je in over het onderwerp en over de persoon.

Bedenk van tevoren vragen en durf af te wijken

Ook het bedenken van vragen hoort natuurlijk bij de voorbereiding. Houd echter niet te veel vast aan je lijstje. Misschien gaat het gesprek wel een andere, veel interessantere kant op of is het relevanter om door te vragen naar aanleiding van een reactie.

Neem niet zomaar genoegen met een antwoord

Doorvragen is eigenlijk sowieso een must voor een goed interview. Vragen als Kan je daar een voorbeeld van geven en Wat bedoel je met .. geven meer diepgang aan het verhaal.

Wees niet bang voor stiltes

Stiltes kunnen spannend zijn en mensen zijn geneigd stiltes op te vullen. Dat geldt ook voor degene die je interviewt. Als je af en toe een stilte laat vallen is de kans groot dat de ander nét even wat meer vertelt.

Tot zover deel I van mijn tips voor een goed interview. Ben je benieuwd naar deel II? Houd dan onze Twitter en/of Facebook pagina in de gaten.

Heb jij tips? Voel je vrij om hieronder aan te vullen!

Geschreven door: Jojanneke Koedam

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *