Wat is communicatie?

En dan is het eindelijk zover. Mijn eerste blog voor Point Made. En waar kan ik beter beginnen dan bij communicatie. Wanneer mensen aan mij vragen wat ik nou precies doe en ik ze vertel dat ik in de communicatie zit, dan kan ik wachten op vragende gezichten. Want wat zegt ‘communicatie’ nou helemaal? Wat doe ik eigenlijk? Als je het als communicatiepro goed doet, zou je eigenlijk een beschrijving klaar moeten hebben, die een kind ook snapt. Nou hier komt hij dan:

Ik help mensen met een bedrijf goed na te denken over wat ze willen vertellen. Hoe ze het beste iets kunnen vertellen over hun bedrijf en over wie ze zijn. En natuurlijk waarom iemand daar klant zou moeten worden. Daarna help ik ze om dit op zo een manier te doen, dat ze zoveel mogelijk ‘misschien-klanten’ kunnen bereiken. Want dan worden die ‘misschien-klanten’ vast ‘ echte klanten’.

En dan heb ik het nog maar over een van de aspecten van het communicatievak.

Volg jij het nog?

Generatiekloof in communicatie

Nou mijn dochter keek al wazig na de eerste zin. En hoe komt dat? Zij heeft toch echt geen hulp nodig bij het vertellen. Sterker nog zij staat op in de ochtend en begint met vertellen en stopt pas ‘s avonds in haar bed wanneer ze in slaap valt. Kinderen hoef je nog niet te helpen met vertellen wie ze zijn. Ze ontdekken dit gaandeweg en passen automatisch hun communicatie aan. Communiceren zit bij hen in het bloed. Tot de puberteit. Hoe komt het dan, dat dit bij volwassenen niet altijd even gemakkelijk gaat? Ligt dit aan de enorme complexiteit van onze samenleving met zoveel verschillende diensten, producten en nog veel meer afnemers en consumenten? Of aan het niet goed weten wie we zijn vergeleken met al die anderen?

Communicatie kan simpel

Ik denk dat we het onszelf onnodig moeilijk maken. Communiceren is simpel, wanneer je bij jezelf blijft. Het hoeft niet ingewikkeld en je hoeft er geen enorme plannen tegenaan te gooien. Maar erover nadenken is altijd nuttig. En dan natuurlijk ook nadenken over welke communicatiekanalen jij het beste kan inzetten met jouw verhaal, zodat je zoveel mogelijk mensen met jouw verhaal bereikt. En heb je daar hulp bij nodig? Denk dan aan mij. Want ik kan je helpen om ingewikkeld lijkende materie, beter over te brengen. Zo moeilijk is dat niet.

Geschreven door: Susy van der Zwan

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *